Kobiety i mężczyźni – jak wiemy z życiowego doświadczenia – funkcjonują nieco inaczej. Także na zakupach… Ze względu na te fascynujące różnice, nawet naukowcy i badacze rynkowi zajęli się obserwacją także i tego zjawiska – oto parę najciekawszych, ogólnych wniosków.

Facet woli konkrety

Kupujący mężczyźni są o wiele bardziej zdecydowani i chcą po prostu zaspokoić czy zmaterializować swoją potrzebę. Mężczyzna przychodzi na zakupy wiedząc, jakie najważniejsze cechy powinien mieć produkt, którego szuka. Kolor czy dodatkowe funkcje nie mają dla niego większego znaczenia – wystarczy, że produkt spełnia podstawowe założenia. Mężczyźni robią zakupy zazwyczaj w tych samych sklepach: odwiedzają salony (a najlepiej jeden, konkretny, wybrany sklep) ulubionych, sprawdzonych marek i wybierają najczęściej spośród oferty, którą już znają. Poza tym mężczyźni nie lubią długo szukać – deklarują, że ze względu na trudność z wyszukiwaniem odpowiednich produktów w sklepie, preferują zakupy (zwłaszcza odzieżowe) z kobiecym wsparciem…  Bywają jednak bardzo niecierpliwi – zazwyczaj nie chcą poświęcać na zakupy tak dużo czasu jak panie (szybciej też rezygnują z zakupów w przypadku kolejek do przymierzalni czy kas).

Kobieta poluje na ideał

Kobieta myśli o zdecydowanie dłuższej liście atrybutów produktu, który ją zadowoli (często są to znaczące dla niej szczegóły i szczególiki). Dodatkowo, kobieta lubi poznać opinie innych i zanim wybierze się na zakupy, sięga do prasy czy internetu, sprawdzając co jest obecnie polecane, co jest modne, co jest trendy.
Na zakupach z kolei szuka tak długo, aż znajdzie to, co odpowiada wszystkim jej założeniom. Nie idzie zatem do konkretnego sklepu po jedną wybraną rzecz, ale odwiedza wiele sklepów (czasem potrafi obejść całe centrum handlowe – albo i kilka!), porównując wszystkie napotkane opcje – po to, by wybrać najlepszą.

Kobiety długo sprawdzają, czy produkt posiada wszystkie pożądane cechy i rezygnują z zakupu, jeśli ich założeniom nie odpowiada choćby drobiazg (dla przykładu, nawet jeśli jakieś ubranie pasuje podczas przymierzania, to w przypadku kobiet tylko ¼ pań ostatecznie je kupi – w przypadku mężczyzn to ¾ przymierzających). Proces zakupowy u kobiet przebiega zdecydowanie dłużej, zwłaszcza, że panie lubują się w poszukiwaniu nie tylko czegoś naprawdę dopasowanego, ale też tzw. „super okazji”.  Kobiety są zdecydowanie bardziej podatne na promocje: obniżki, przeceny, wyprzedaże – stąd u pań większa skłonnośc do impulsowych, nieplanowanych zakupów.

Mężczyzna – samodzielny indywidualista

Mężczyzna po wejściu do sklepu sam znajduje odpowiedni dział, przegląda ofertę i próbuje znaleźć produkt, który spełnia jego oczekiwania.  Nie szuka kontaktu z obsługą –  jeśli nie może sobie poradzić, dopiero w ostateczności decyduje się poprosić o pomoc. Najczęściej pyta sprzedawcę o broszurę, instrukcje czy informacje techniczne, rzadko wdając się w rozmowę i nie nawiązując jakiejś bliższej relacji.

Kobieta – zwierzę społeczne nawet na zakupach

Dla kobiet zakupy są zjawiskiem społecznym, dlatego towarzystwo (najczęściej przyjaciółki), komunikacja, relacje z innymi mają dla nich znaczenie także podczas wypraw do sklepów. Kobieta częściej niż mężczyzna szuka kontaktu ze sprzedawcą i w większym stopniu polega na jego radach. Dla pań większe znaczenie niż dla panów ma dobra obsługa – umiejętność słuchania, nawiązania kontaktu, życzliwość okazana przez sprzedawcę, a także panująca w sklepie atmosfera są ważnymi aspektami jej zakupów. Często najważniejsza w momencie zakupu jest  kompetentna podpowiedź fachowca. Kobietę jako klienta jest trudniej zdobyć, jednak zadowolona z zakupu i obsługi, stanie się wierną klientką, a sklep i produkt będzie z chęcią polecała innym.

Język zakupowy też różny

Pamiętajmy: jeśli kobieta na zakupach mówi „ładna sukienka!”, najczęściej ma na myśli „super, przymierzę także i tą – zobaczę, jak będzie na mnie wyglądać”.

Jeśli mężczyzna mówi „ładna sukienka!”, myśli z pewnością „kup wreszcie jakąkolwiek kiecę i chodźmy stąd!”

W tekście wykorzystano wyniki badań opublikowane w artykułach agencji marketingowych Garden of Words i Rubikom (2009)

Obrazki:
cartoonsidrew.com
strefabiznesu.echodnia.eu
megamoty